Zavřít

Škoda slaví 20. výročí spojení s koncernem Volkswagen

15. 04. 2011

Kategorie: Společnost

Mezi hosty byli prezident republiky Václav Klaus a předseda Senátu parlamentu ČR Milan Štěch
Volkswagen bude reprezentovat šéf koncernu Prof. Dr. Martin Winterkorn a další členové představenstva koncernu
Dne 16. dubna 1991 byla spolupráce oficiálně zahájena
Základ pro vzestup mezi světově úspěšné automobilky
Prodeje od roku 1991 vzrostly na čtyřnásobek
Od výrobce o jednom produktu k automobilce s moderní paletou modelů

Mladá Boleslav, 15. dubna 2011 – Jedna z nejúspěšnějších fúzí v automobilové historii slaví v těchto dnes 20. Narozeniny. Dne 16. dubna uplyne 20 let od zahájení spolupráce české automobilky ŠKODA Auto s největším evropským automobilovým koncernem Volkswagen. S příchodem Volkswagenu je spojen razantní vzestup značky s okřídleným šípem mezi světově úspěšné automobilky. Od roku 1991 zvýšila ŠKODA jakožto součást koncernu své celosvětové prodeje na čtyřnásobek a rozšířila svou modelovou paletu z jednoho produktu v roce 1991 na současných pět modelových řad. V příštích letech chce automobilka svůj růstový kurs ještě posílit a své prodeje do roku 2018 zvýšit minimálně na 1,5 milionu vozů ročně. Za tímto účelem ŠKODA masivně investuje do nových produktů a nových trhů, zejména v Čině, Indii a v Rusku. Současně bude podnik dále posilovat svou pozici na českém a evropském trhu.

Škoda a Volkswagen společně napsali kus ekonomických dějin. Tehdy, před 20 lety, této značce jen málokdo předpovídal tak skvělý vývoj. A tehdy také málokdo považoval za možné, že by mohli Češi a Němci navázat tak dobrou partnerskou spolupráci," říká šéf koncernu Volkswagen a předseda dozorčí rady společnosti Škoda Prof. Dr. Martin Winterkorn.

„Rozvoj společnosti ŠKODA od vstupu koncernu Volkswagen je v automobilovém průmyslu ojedinělý," zdůrazňuje předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland. „Povedla se nám renesance legendární automobilové značky v srdci Evropy. Pod křídly koncernu Volkswagen se značka probudila k novému životu a zahájila úspěšný vzestup. Bylo to nesmírně prozíravé rozhodnutí koncernu Volkswagen i tehdejších ekonomických a politických špiček České republiky, že dali šanci této českoněmecké alianci. Automobilka tuto šanci působivým způsobem využila a v příštích letech chce svůj výkon ještě podstatně zvýšit," říká Vahland. V této souvislosti poděkoval Vahland také dozorčí radě společnosti ŠKODA v čele s šéfem koncernu Volkswagen Prof. Dr. Martinem Winterkornem za účinnou podporu.

Razantní vzestup podniku poutavě dokládá vývoj modelové palety. Zatímco ŠKODA v roce 1991 vyráběla pouze model Favorit, produkuje dnes automobilka celou paletu moderních vozů. Ať už se jedná o modely Fabia, Octavia, Roomster, Yeti nebo Superb, ve svých segmentech jsou tyto české vozy měříkem pokud jde o prostornost, komfort a poměr ceny a hodnoty a jdou od jednoho prodejního rekordu ke druhému. V roce 2010 si jeden z vozů značky ŠKODA, které si kladou nárok být „Simply Clever", poprvé koupilo více než tři čtvrtě milionu zákazníků.

Prof. Dr. Martin Winterkorn: „Značka Škoda je synonymem pro potěšení z jízdy, pro techniku a kvalitu s nejlepším poměrem ceny a hodnoty. To je jádrem hesla "Simply Clever". A s touto pozicí hraje značka Škoda pro náš koncern strategickou roli jakéhosi hrotu kopí."

Mimořádně úspěšně se v uplynulých letech vyvíjela také přítomnost podniku na mezinárodních trzích. Na počátku devadesátých let byla česká značka ještě jednostranně fixována na domácí trh a na evropské země. Dnes už je ŠKODA dávno etablována i na mimoevropských trzích a prodává své produkty ve více než 100 zemích. Velice silně byl tento vývoj patrný právě v uplynulých deseti letech. V roce 2001 byla zahájena výroba v Indii. Od roku 2007 je podnik velice úspěšný v Číně. Tato země se mezitím stala nejsilnějším zahraničním trhem a v prodejních výsledcích roku 2010 představuje plnou čtvrtinu.

Jakožto podstatného garantu tohoto vzestupu si ŠKODA také velice váží úsilí svých téměř 25.000 zaměstnankyň a zaměstnanců na celém světě. Prof. Vahland: „Náš tým předvedl v uplynulých dvou desetiletích mimořádný výkon. Aktivně a angažovaně provedl nutné změny a zapojil se do přeměny podniku. Smekám před našimi zaměstnanci a jejich zástupci a děkuji jim za vynikající a odpovědnou práci. K úspěchu podniku svým výkonem přispívá každý z nás."

Na základě úspěchů uplynulých 20 let si automobilka vytýčila další cíle: „V rámci Růstové strategie ŠKODA chceme v příštích letech naše prodeje minimálně zdvojnásobit a v roce 2018 prodávat minimálně 1,5 milionu vozů," vysvětluje Winfried Vahland. Jádrem růstových plánů je ještě silnější internacionalizace podniku. Více než polovinu vozů bude automobilka v budoucnu prodávat na mimoevropských trzích. Zejména na růstových trzích Číny, Indie a Ruska chce ŠKODA podstatně přidat. Za tímto účelem se má v příštích letech také výrazně rozšířit modelová paleta. „Na důležitých světových trzích budeme měřítkem, pokud jde o vozy orientované na prostor, s nejlepším poměrem ceny a hodnoty a s „clever" nápady," zdůrazňuje Vahland.

Automobilka navíc plánuje, že se bude na důležitých trzích více angažovat lokálně. Kompaktní SUV Yeti se od roku 2013 bude vyrábět také v Číně. „Chceme podstatně rozšířit své aktivity v Číně a na dalších růstových trzích," říká šéf společnosti ŠKODA. Zdůrazňuje, že důležitost evropského trhu pro podnik se nemění: „Evropa a Česká republika zůstávají naší domovskou základnou. Úspěšným vývojem na růstových zahraničních trzích posílíme i dobrou pozici na našem domácím trhu."

ŠKODA a Volkswagen – Vrcholy dvacetileté úspěšné historie

1990/1991

Po politických změnách začíná ŠKODA hledat silného západního partnera. Vedle Volkswagenu projevují zájem také GM, BMW a Renault. Zájem zahraničních automobilek sílí díky posunu techniky a užití pohonu předních kol modelu ŠKODA Favorit.
V prosinci 1990 se česká vláda rozhodla pro koncern Volkswagen. Dne 16. Dubna 1991 nabývá smlouva platnosti. Začíná nová éra podniku.
1994

Favorita střídá Felicia. Tento vůz svou kvalitou a stylem vyhovuje mezinárodním měřítkům.
1995

V polovině února je v Mladé Boleslavi položen základní kámen závodu pro výrobu nového modelu střední třídy s názvem Octavia. Staví se také nová lakovna. Modernizuje se závod v severočeském Vrchlabí. Investice koncernu Volkswagen do těchto (a ostatních) akcí představují 20 % všech zahraničních investic do České republiky.
1996

Koncem dubna byl vyroben miliontý vůz značky ŠKODA od vstupu koncernu Volkswagen.
3. září 1996 je slavnostně otevřen závod pro výrobu modelu Octavia.
S Octavií zavádí automobilka svou druhou modelovou řadu.
1998

Značka je stále úspěšnější. V lednu 1998 je podnik přejmenován na Škoda Auto a.s. a stává se největším průmyslovým podnikem v České republice. Ve stejném měsíci byla zahájena výstavba nové svařovny s kapacitou 1200 karoserií denně.
V květnu 1998 byla slavnostně zahájena výstavba nového ŠKODA Parts Centra.
V listopadu začala stavba vzorového zákaznického centra a haly pro výrobu komponentů motorů a převodovek s roční kapacitou půl milionu jednotek.
ŠKODA poprvé vyrobila více než 400.000 vozů ročně (1998). Vozy se vyváží do 70 zemí.
Octavia je doplněna o verzi Combi.
1999

Další rozšíření palety modelu Octavia o verzi 4x4.
V dubnu 1999 je otevřeno nové výzkumné a vývojové centrum, což posiluje samostatnost Technického vývoje.
Jako třetí model na trh vstupuje Fabia. Vzápětí je v Německu vyznamenána cenou „Zlatý volant".
2000

Koncern Volkswagen se stává stoprocentním vlastníkem podniku.
Je představen model Fabia ve variantě Combi.
2001

Internacionalizace posiluje. V Aurangabadu zahajuje ŠKODA svou výrobu v Indii.
Na trh je uveden Superb. ŠKODA tím obnovuje tradici modelové řady z třicátých let a vstupuje do vyšší střední třídy.
2002

Zahájení prodeje na indickém trhu.
V Kvasinách je otevřen nový závod v České republice.
2003

ŠKODA vyrábí v Mladé Boleslavi čtyřmiliontý vůz od vstupu koncernu Volkswagen.
Na trh je uvedena Octavia II.
2005

Zahájen provoz nového, rozšířeného logistického centra pro originální díly a příslušenství v Mladé Boleslavi.
1. Listopadu vyrábí česká automobilka pětimiliontý vůz od roku 1991.
2006

Roční výroba poprvé překročila počet 500.000 vozů.
ŠKODA se odhodlala vstoupit na čínský trh.
Chytrý prostorný zázrak Roomster se stává čtvrtou modelovou řadou automobilky.
2007
V Šanghaji otevírá automobilka svůj první exkluzivní autosalon v Číně a společně s podnikem Shanghai Volkswagen zahajuje licenční výrobu vozů značky ŠKODA.
Na trh přichází nová Fabia a bezprostředně navazuje na úspěch své předchůdkyně.
2008

V březnu slaví svou světovou premiéru nový Superb. V závodě Volkswagen Group v ruské Kaluze, ve stoprocentní dceřiné společnosti koncernu Volkswagen, se také montují vozy značky Škoda.
Svou společenskou angažovanost prokazuje ŠKODA slavnostním otevřením vzdělávacího centra „Na Karmeli" v Mladé Boleslavi. Zde je umístěna i Vysoká škola ŠKODA.
Na trh přichází první mimořádně ekologické vozy řady GreenLine.
2009

Jako 5. model značky je na autosalonu v Ženevě představen Yeti.
Počet vozů, vyrobených od vstupu koncernu Volkswagen, překročil hranici sedmi milionů.
V ruské Kaluze začíná kompletní výroba modelu Octavia.
2010

Automobilka poprvé překročila hranice tři čtvrtě milionu prodaných vozů.
Na pařížském autosalonu prezentuje ŠKODA svůj první elektromobil – studii Octavia Green E Line.
V prosinci podepisují ŠKODA a Shanghai Volkswagen licenční smlouvu na výrobu modelu Yeti v Číně, která bude zahájena v roce 2013.
ŠKODA Motorsport vyhrává mistrovství světa v automobilových soutěžích „International Rally Championship".
V rámci Růstové strategie ŠKODA se mají celosvětové prodeje do roku 2018 zdvojnásobit a dosáhnout 1,5 milionu vozů.
2011

Automobilka slaví jubileum „110 let ŠKODA Motorsport"
Přichází nový firemní design a nově upravené logo a označují další vzestup podniku.
Studie VISIOND poskytuje pohled na budoucí designovou architekturu značky.
Škoda slaví 20. jubileum spolupráce s koncernem Volkswagen.
Další data a fakta:

Předsedové představenstva společnosti ŠKODA od roku 1991

Ludvík Kalma – od 16.4.1991
Vratislav Kulhánek – od 16.4.1997
Detlef Wittig – od 1.10.2004
Reinhard Jung – od 1.10.2007
Winfried Vahland – od 1.10.2010
Modely od roku 1991

Škoda Favorit – 1987
Škoda Forman – 1990
Škoda Pick-up – 1991
Škoda Felicia – 1994
Škoda Pick up – 1995
Škoda Octavia – 1996
Škoda Fabia - 1999
Škoda Octavia Combi – 1998
Škoda Fabia Combi – 2000
Škoda Fabia Sedan – 2001
Škoda Superb – 2001
Škoda Fabia WRC – 2003
Škoda Octavia II – 2004
Škoda Octavia Combi II – 2004
Škoda Roomster – 2006
Škoda Fabia II – 2007
Škoda Fabia Combi II – 2007
Škoda Superb II – 2008
Škoda Yeti – 2009
Škoda Superb Combi – 2009
Vývoj prodejů Škoda od roku 1990

detail

Podobné články

Copyright 2013, ŠkodaPortál.cz

info@skodaportal.cz